Klantenservice: 070-3644782

Gratis verzending NL/BE vanaf € 50,-

Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen in huis*

Klantenreview: 9.4/10

Productinformatie "Hoogspanning - basisspel"
Prachtig logistiek en commercieel bordspel. De spelers verdienen geld met het aansluiten van steden op het elektriciteitsnet. Daartoe kopen ze elektriciteitscentrales en de benodigde brandstoffen, zoals stookolie en bioafval. In de loop van het spel vervangen ze hun ouderwetse centrales door modernere, waarbij ook windmolens en kerncentrales niet ontbreken. Elke ronde veilen de spelers de beschikbare centrales, waarbij iedere speler er maximaal één mag kopen. Vervolgens kopen de spelers grondstoffen van de markt en sluiten steden aan op hun netwerk. De speler die er het slechtst voorstaat, mag daarmee beginnen, waardoor hij het goedkoopst uit is. Aan het einde van een ronde voorzien de spelers hun steden van energie als ze daar de benodigde grondstoffen voor hebben. Daar verdienen ze dan weer geld mee. Wie aan het einde van het spel de meeste steden van stroom kan voorzien, wint dit spannende spel. Het spel bevat 2 verschillende speelborden en een transformatorstation, waardoor de Nederlandse versie net iets extra's biedt ten opzichte van Funkenschlag (de originele Duitse uitgave). Hoogspanning is winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2010!
Fabrikant "999 Games"
Hier vind je alles van de uitgever 999 Games
Aantal spelers: 2-6
Leeftijd: 12+
Speelduur: 90 min
Taal: Nederlands

1 van 1 beoordelingen

5 van 5 sterren

100%

0%

0%

0%

0%

Geef een beoordeling

Deel uw ervaringen met andere klanten.

17 juli 2023 12:38

Een bordspel waar je energie van krijgt.

Hoogspanning is een modern klassiek bordspel van Friedemann Fries (al zijn spellen hebben een groene doos). De spelers zijn energiemaatschappijen en proberen om zoveel mogelijk steden in Duitsland op hun netwerk aan te sluiten. Alleen een aansluiting is niet genoeg, er is ook elektriciteit zijn. Om aan een centrale te komen moet je mee doen aan een veiling. Voor een oude kolencentrale is het minimum bod laag maar je hebt er wel kolen voor nodig. De fossiele brandstoffen worden gedurende het spel steeds schaarser en duurder. Misschien kan je maar beter gelijk aan windturbines beginnen. Dan moet je wel gelijk die in de buidel tasten. Wat Hoogspanning erg goed maakt is het thema maar kort downtime als je niet aan de beurt bent. Het aria controle element is een belangrijk aspect en komt de tweede helft van het spel goed tot zijn recht. Spellen van dit niveau zijn vaak op hun best met minder spelers. Dat geld niet voor Hoogspanning, hoe meer hoe beter (max 6).